söndag 12 oktober 2014

Idag var S9 vinnaren.

Klockan åtta i morse började vi. Med att fika.
Alldeles lagom tempo på en söndag morgon tyckte vi alla. 

Igår avslutade vi med manken så nu fortsatte vi att jobba oss bakåt. Jag undviker att trassla in mig i musklernas namn, de är på latin och jag orkar inte ens tänka på översättning. Så strunt i dem. Muskelnamnen alltså.


Huvudlösa Dexter och vår
instruktör, Doris.




I vilket fall som helst så var området under främre delen av sadelkåpan, där ryttarens lår och knä vilar (ja, vilar och vilar...), väldigt känsligt på vår demo häst Dexter. 









Rudy, vår massagepartner även idag, överträffade sig själv. Han var med överallt. Han tuggade på pennor, jackor, grimskaft, kursmaterial, bara för att nämna några saker han trasslade in sig i under tiden vi tryckte, klämde och knådade, med andra ord ignorerade oss totalt.
Sissy behandlar S9
på Rudy.
Men när vi hittade något som behövde behandlas så gled han direkt in i lyckozonen. Och just när vi viskande undrade om vi kommer att kunna läsa av hans kroppsspråk när han kände sig färdigbehandlad, då lyfte han yrvaket huvudet och grep tag i pennan i Sissys hand som om ingenting hade hänt. Sedan var det full fart igen.

Precis bakom bogbladet ligger en punkt som kallas Stress point 9, eller S9, den palperar man med direkt tryck på punkten. Och den speciellt gillade han. Han måste ha haft en sadel som klämde i hans tidigare liv.






Myofascial release.
Jag var också med och observerade när Ron och Doris behandlade Connie. Hon har hängt med ett tag, och har lite krämpor att dras med. Det var intressant att se hur de jobbade. Vi fick ju lära oss ett protokoll med olika hållpunkter, det måste man ju nästan ha i början när man lär sig. Men de valde mellan olika metoder och använde vad som passade Connie just då. Jag fick se 'vanlig' massage, massage enligt Masterson metoden, tui na, craniosacral therapy och myofascial release. 
Det vill jag också kunna när jag blir stor.




Nu är det bara att träna massor och förhoppningsvis hjälpa några hästar under tiden. Jag är hemskt sugen på deras fem dagar långa kurs. Till våren kanske?

Här i USA har vi ledigt imorgon. Det är Columbus Day. Då är det tävling på Chase Meadows Farm. Dottern ska rida Aristotle, eller V-Jay som han kallas, i Children's Hunter Pony. 
Och ja. Ännu en ny division för mig att förstå. 
Återkommer om det imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar