söndag 30 november 2014

Ridhus vett och etikett. Eller inte.

Typisk söndag. Så många planer, så mycket som behöver göras och så lite som blev gjort.

Milla blev provriden av tösabiten som möjligtvis ska bli hennes helgryttare. Dottern var där och dirigerade lite så att märren visade sig från sin bästa sida. Hon har ju åsikter den där. 
Det lät som om hon (Milla) hade uppfört sig, jag får rapport av Jan imorgon. 
Jag måste säga att det kniper lite i snåltarmen, jag vill inte alls dela med mig av min lilla häst. Så var det sagt. 
Fast faktum är att så länge MegaMillion vinsten uteblir får vi vara kreativa i tänkandet. 

Sonen lärde sig att rida på Milla.
De vann några fina rosetter i en walk/trot
division.
Nu kanske hon får ge en till liten en den
glädjen?
Ja, jag försöker.... 

Jag stack in näsan i stallet i fem minuter när jag hämtade Dottern och kaoset som råder där mitt på söndagen är helt utmattande. Vintern är värst då alla ska samsas i ridhuset och det står hästar överallt som är i någon fas av iordninggörande. Oftast pågår det ett par olika lektioner i ridhuset, samtidigt. Plus de som rider på egen hand. 
Passera på vänster sida, eller ja - hålla till höger, låter fint i teorin. Om någon hoppar så skrittar vi längs väggarna på spåret, om ingen hoppar så skrittar vi på insidan, naturligtvis tar vi extra hänsyn till nybörjarna och eftersom de har oftast inte har koll på någon av de tre ovannämnda reglerna så råder det en (vänligt sinnad) anarki i ridhuset. 
Det krävs is i magen.  
Söndag eftermiddag då stallet är utrymt runt klockan tre är perfekt för min del. 

Förresten, helt oapropå, att rida utan lektion eller utan att hoppa kallas: 'hack' här. 
'Can you hack Milla for me today?' Låter lustigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar