söndag 2 november 2014

Hu vad kalltttttt!

Det är värst i början. Innan man resignerat och släpat fram vinterkläderna. Liksom insett att det är slut för den här gången. Jag tror att jag kommit till den punkten idag. Igår satt jag på läktaren i ridhuset insvept i Millas fleececooler och tittade på Dotterns framsteg med Caspian. En vis vän påpekade, "det finns inget så kallt som en ridhusläktare" och jag insåg med en djup suck att det är sant och nu har jag åtminstone fem långa månader i Millas cooler att se framemot. 

Caspian, ja. Han är jätteduktig. Han hoppar modigt, ibland lite för högt men han lär sig. För att bli den otroliga showhunter Jan tror att han kan bli, måste han ur dressyrformen (förlåt Karin P...) och gå i en lite lägre och längre form. Det är nog största utmaningen just nu. Han har ett otroligt steg och som vi vet måste han som 'häst' ta ett visst antal galoppsprång mellan hindren. Det var ett orosmoment eftersom han är en sådan liten stor häst och han kommer att tävla mot hästar som är mycket större än honom och ändå förväntas samma antal galoppsprång av honom. Efter ett par lektioner med Dottern var de som förstår denna komplicerade tävlingsform överens. Han kan fixa det! Mycket imponerande.
Det blir debut i klubbtävlingen som flyttades till nästa helg. Och senare på 'riktiga' tävlingar. Dottern som rider honom nästan varje dag utnämner honom till dagens roligaste ritt var och varannan dag. 

Idag tänker jag på min kära vän Maria och kusin Palle som står ute på Staten Island och fryser i isvindarna. I skrivande stund har de två timmar kvar innan deras start i NY Marathon. Också mycket imponerande. Själv ser jag framemot - njaaa - Sonens fotbollsmatch. De spelar vid skolorna och där är det en enormt stor öppen plats med många olika bollplaner. Amerikansk fotboll, fotboll och base/softball planer som är fyllda hela helgerna och kvällarna innan snön kommer. Där råder alltid extremväder. Är det varmt ute steks vi och är det kallt och blåsigt är det helt enkelt olidligt kallt.

Efter det hoppas jag att få hälsa på Sachi och valparna (Viola, Vine, Vinny och Viking) för första gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar