söndag 21 september 2014

Söndag är akupunkturdag för Milla.

En typisk söndag, utan tävlingar eller annat som ska göras (jag är ju inte bara Ponnymamma var det) så brukar jag rida Milla på eftermiddagen. Sedan är det akupunkturdags.
Tyvärr är nålhuvudena nästan
samma färg som Milla.

Som en del av er vet är jag utbildad akupunktör med den officiella titeln, Licensed Acupuncturist. Jag jobbar inte med det just nu, men sticker gärna min häst. För att få göra det 'på riktigt' måste man vara veterinär eller veterinär assistent(?), och det har jag inte energi till att utbilda mig till. Inte just nu iallafall.

Milla har lite trassel i bogen och fick en kortison/tuppkam spruta i den för några år sedan. Det höll bra men vi började märka att det besvärade henne i våras. 
Då hade jag sådan tur att Dr Schoen, en veterinär som bara koncentrerar sig på kiropraktik, akupunktur, örtmedicin och homeopati, skulle besöka Crossroads. Han undersökte Milla, gjorde ett par justeringar och injicerade några akupunkturpunkter med en lösning som innehöll örter och vatten. 
'Behandlingen håller längre då', förklarade han. Fast på engelska då.... Sedan var det bara att vänta och se. Inga löften.

Jag berättade för honom att jag var akupunktör, fast jag har inte licens för att jobba med djur. Men skulle han ändå vänligen vilja visa mig hur jag kan behandla henne? 
'Naturligtvis' svarade han, och inte bara det, han gav mig rabatt också. Oss proffs emellan eller liknande... Halleluja!

Milla älskar sina behandlingar. Hon glider rakt in i 'zonen'. Ögonen blir frånvarande, huvudet hänger, hon gäspar och det rycker i läpparna. Total avslappning.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är. Hur reagerar hästen på behandlingen?

    SvaraRadera
  2. Hon gillar det. Djur har ju inte förmågan att ifrågasätta, de bara känner och reagerar. Jag tror och hoppas att det hjälper att hålla hennes bog rörlig och att jag ska slippa ha den injicerad med en massa skräp (som trots allt hjälper).

    SvaraRadera