lördag 27 september 2014

Hunter flätor är ingenting för veklingar.

Så mycket att lära sig. Inte ens flätningen är enkel när det är tävlingsdags. 

När vi ska iväg på större tävlingar kommer det en dam in och flätar hästarna antingen sent på kvällen eller okristligt tidigt på morgonen. Jag har ingen aning, jag har aldrig sett henne. Hon är som ett mystisk väsen som bara finns utan att synas, i stil med den amerikanska jultomten eller tandfen. 
Så var det ända tills idag. Då kom hon för att visa Dottern och hennes kompis hur man gör dessa konstverk till flätor.
Millas flätor på den senaste tävlingen.
Manen var nog lite för kort, flätorna
ska vara lite längre.

När tjejerna har tränat upp sig kan de tjäna bra med pengar. Vi betalar $60 för en flätning och då är inte svansen gjord. Det sparar vi till extrastora speciella tävlingar. 


Här är Nina, för tre år sedan, i traditionella tävlingskläder för barn. Water Lilys flätor är lite vingliga ser det ut som.
Egentligen skulle hon ha haft sitt eget hår flätat med enorma rosetter. Men. Det fanns gränser för mig....
Som sagt, det är mycket att lära sig.



Jag hade tänkt förklara hur man gör hunter flätor, i teorin är jag nämligen mästare på det, men varför uppfinna hjulet igen? Klicka på länken och se någon annan som orkat dokumentera processen (ja, det ÄR en process)!

Hunter flätor, steg för steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar