lördag 17 januari 2015

Lördag. Första dagen i en tävlingstrilogi. Mimi lär sig att tävla.

Tävlingsdag.
Upp i ottan, då kylan och mörkret gör att det krävs en viljeinsats utan dess like för att komma ur sängen.
Jaga upp Dottern, halvsovande köra till DD där de väntar med kaffe och bagel. Sedan det värsta, koppla på transporten i denna eländiga kyla och mörker.
Ja, det är vad som skiljer agnarna från vetet när det gäller ponnymammaskapet. Vilken nivå på galenskapen man har nått. Och jag är där. Definitivt och oåterkalleligen.

Tänk er nu min förvirring när jag fick mina order från Jan. 
"Var snäll och släpp av Dottern på Old Salem senast halv nio."
Jag visste knappt vad jag skulle göra med mig själv på morgonen. En djup ryggmärgsreflex ville ta storbilen och åka för att koppla på en transport. 
Vilken som helst, bara jag fick göra det. Fingrarna behövde få värka av kylan och jag behövde få bränna tungan på hett kaffe.

Men idag var speciell, för Dottern skulle tävla Mimi, den sötaste ponnyn. Lill-tjejen som äger Mimi är inte riktigt redo att tävla henne själv ännu, utan rider Fancy Feet ett tag till. Mimi, som är helt grön behöver däremot tävla en hel del så att hon är erfaren och fylld av goda upplevelser när det är dags för Lill-tjejen att ta över. Så Dottern var lite av en tävlingsryttare till uthyrning och ägarna till ponnyn tog hand om allt det praktiska. 
Halleluja sa jag. Win win. Ponny får erfarenhet och Dottern får ännu mera tävlingserfarenhet utan att det kostar oss en cent. Och win. Jag fick sova 'länge' (en definitionsfråga iochförsig).

Det var första gången på tävlingsbanan för Mimi. Och med allt ståhej runt omkring var det dubbelt imponerande hur bra det gick för henne! 
Dottern startade henne i en division som heter 'Two foot schooling hunter'. Det betyder att hindren är ca 70 cm höga. Många som tävlar i den divisionen gör det som uppvärmning för högre divisioner, för att skola in en grön häst eller om du har en erfaren häst och en grön ryttare. Det är rätt skoj att se för du får se alla möjliga kombinationer av häst och ryttare.

Tre lyckliga tjejer! Ryttare, ponny och ägare.


Två jättefina hopprundor belönades med en andraplats och en tredjeplats. Tredjeplatsen hände sig för att Mimi överraskade Dottern med sitt stora steg och tog fem språng mellan två hinder istället för sex. Inte bra. Då halkar man ner i placeringarna. Sedan fick hon en tredjeplacering i flatklassen. 
Det slutade med en kombinerad andraplats (Reserve Champion) i hela divisionen!!

Hunt seat. Förklaring till tävlingsformen.

Dottern stannade kvar för att värma upp Fancy Feet för Lill-tjejen. Och jag åkte gladeligen hem efter en rekordkort tävlingsdag.

Lill-tjejen och en väl inpackad Fancy.
Det är inte roligt att vara en nyklippt ponny
när det är närmare 15 minus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar