tisdag 23 december 2014

Suddiga svansar. Glada svansar.

Vinny, Vine, Viola och Viking är ganska precis åtta veckor gamla nu och idag var det testdags för gänget. Då avgjordes det vilka som ska in i 'puppy program', alltså flytta hem till sin fodervärd, ingå i ett utbytes program med andra servicehunds skolor eller adopteras ut.
Jag hade lite 'peptalk'
med favoriten, Viola, innan
det var hennes tur.
Först in kom Viola.
Vad de vill se är hur följsam valpen är? Hur mycket kontakt den vill ha med personen inne i inhängnaden? Hur lätt det är att avbryta valpens lek och upptäckarlusta och få den att komma tillbaka till, och igen fokusera på personen. Och hur självständig är den?
Det är jättespännande att sitta och gissa vad den erfarna testaren, Helen, ser och hur hon bedömer valparna. Trots allt är de ju bara små valpar. Testet ta cirka femton minuter och på slutet märks det hur trötta de små är. Och allt de gör egentligen är ju bara att leka.


Naturligtvis måste det ju testas vad hunden
säger om att få på sig en sele.
Vine tyckte att det var hemskt otäckt
och blev helt paralyzerad.


Aldo, en avelshane, har ett lätt jobb.
Gå in och äta godis.
Under tiden kollas det var valpen gör,
 och framförallt 
hur villig är valpen 
att komma tillbaka
till test personen.

Hur duktiga är de på att slappna av och
hållas i famnen på det viset?


De får gå på obehagliga (?) underlag.
De har redan lärt sig att följa handrörelsen
och att med nosen peta på handen eller
andra objekt.
Hur modig är valpen? Törs den gå och
undersöka ett föremål som skrämdes
tidigare?
Och de har ju så roligt hela tiden! Jag har bara suddiga, viftiga svansar med på korten. 
Och att ta kort i ett halvdunkelt rum på svarta små labbklumpar är ingen höjdare. Med andra ord ber jag om ursäkt för kort kvaliteten. 

Som maken och jag anade så fick alla utom Vine godkänt och ska till sina 'puppyraisers'. Vine var inte vän med selen och tvärstannade, rörde sig inte ur fläcken. Med sedan lockades han med lite godis och började gå tveksamt. Inte ett bra tecken för en blivande ledarhund. Han ska få träna med selen ett par veckor så får vi se om han har vant sig. 

Många undrar om jag inte vill 'behålla' en valp, och om de inte passar i 'puppyprogram', ja då får jag väl den valpen etc.
Men det är ju så här. Sachi tillhör GEB och jag är hennes fodervärd. Alltså har jag inget att göra med hennes dräktighet eller valpar.

Det enda jag kan göra är att gulla och gosa med dem så länge som Sachi är kvar med dem på GEB. Och det är inte illa!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar