torsdag 18 december 2014

Charlotte Dujardin.

Jag kikade precis på Charlotte Dujardins fantastiska freestyle från igår. 94.3%. Herreje, hur mycket närmare perfektion går det att komma? Jag trodde iochförsig att Edward Gal på Totillas med sina 92% var oslagbara. I rättvisans namn ska jag väl nämna att jag inte följer dressyren speciellt noga så det är möjligt att Edward Gals rekord hade brutits redan före gårdagens bedrift.

Charlotte Dujardin har en fin samling medaljer redan vid 29 års ålder. Det fick mig att undra om hon också skumpade runt på halvsega ridskoleponnyer i kalla ridhus vecka in och vecka ut, och hur hon lyckades ta sig så långt redan. Eller fanns det redan vid tidig ålder planer på att skapa en storhet inom ridkonsten?

Efter lite googling lärde jag mig att hon började rida redan vid två års ålder. Som treåring placerade hon sig tvåa på sin först hopptävling. Hur är det ens möjligt? Och kolla, där gick min första teori åt skogen verkar det som. 
Dottern började rida när hon var fem år. Alldeles för sent.
Tänk att jag slösade bort tre år av hennes ridkarriär!!

Charlotte har äldre systrar som också tävlade. Deras Ponnymamma finansierade flickornas ridning genom att köpa och sälja ponnyer som de dels red och tävlade på, men också sålde vidare för att få in lite kontanter. 
Om jag skulle satsa på samma sorts inkomstkälla så är det ju bara att inse att det är kört. 
Det där med att sälja ponnyer för att tjäna pengar, gick inte så bra med Harvey som vi praktiskt taget var tvungna att ge bort. Ett rejält stolpskott för oss. På den fronten.

Allvarligt talat. Så är det. 


Nu är det ju så här, att även om man inte är intresserad av dressyr, så är det värt att se Charlotte och Valegros otroliga uppvisning. Klicka och njut!

Charlotte Dujardins världsrekord freestyle.

2 kommentarer:

  1. Jag tror tom att en icke ridsportintresserad kan njuta av den ritten! :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Jag läste i Hippsons reportage om hur hon lovordade Valegro och att hon knappt kunde hålla tillbaka tårarna i slutet av programmet. Sådant får mig på fall...

    SvaraRadera