måndag 9 februari 2015

Nattliga funderingar.

Det var längesedan jag red så tidigt på morgonen. Dottern behövde lämnas av i stallet klockan åtta för vidare transport till tävlingen i Gardnertown med Fancy Feet. Hon hade uppvärmningstjänst igen. Så är det när man är tjänstgörande ponnyryttare. 
Precis som hon vill ha det.

Ridhuset var alldeles stilla, men allt annat än tyst, för vår övervintrande fågelkoloni levde om som bara den. Jag kan inte mycket om småfåglar mer än att det finns finkar, mesar och röda vackra kardinaler. Och alla har sin egen sång. Jag lyssnade mig fram till fyra väldigt olika melodier. Allt från ett konstant tjattrande till en lång mjuk vissling som helt plötsligt skingrade de andra melodierna och lade sig ytterst i ljudmattan för att sedan klinga bort. Man kanske skulle bli ornitolog? Det finns definitivt underlag för studier där i stallet.

Lill-tjejen som hyr Fancy har storstilade planer för sin framtid på tävlingsbanorna. 
Jag har förstått att har man möjlighet så är det så här det ska gå till. 
Hyr eller köp en ponny för det första året då hopphöjden ligger på 50-60 centimeter. På den här ponnyn lär man sig grunderna i ridningen och tävlandet. Sedan ser man till att man har en ponny väntandes i kulisserna för de högre ponnyklasserna. Det är den ponnyn Dottern tävlar för att den ska vara på topp när Lill-tjejen är redo för den. Sedan får vi ju komma ihåg att det här gäller pony hunter divisionerna, men det finns ju också banhoppning. Då köper man en hopphäst som tösen definitivt måste vänta med att rida, eller åtminstone tävla. 
Alltså. Tre hästar på gång samtidigt. Jag undrar, var gick vi fel? 
En tjurig märr kommer man inte till Grand Prix ringen med.... 
Hursomhelst, denna tjuriga märr har lärt Dottern tålamod, list och inte att förglömma en helt otrolig benstyrka.

Om det råder någon tvekan om min sinnesstämning, kan jag villigt erkänna att jag är sanslöst avundsjuk på Lill-tjejen, men missunnar henne det inte det minsta . Det ska blir roligt att se hur hon utvecklas med stormsteg. 
Och till hennes föräldrar vill jag bara tillägga att jag må vara till åren men jag är föräldralös, och vill gärna bli adopterad av dem.



Här är anledningen till att jag är uppe alldeles för sent. Det är takdroppet som stör. Alltså, det i sovrummet.

Som avslutning undrar jag vad är en söndag utan vinter ovädersvarning inför måndagen? Mest troligen med stängda skolor som följd.

Men vad gör väl det? För på torsdag kväll är det dags. Då lastar vi moderskeppet och styr nerför backen till Florida.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar