torsdag 7 maj 2015

Drick inte bajs kaffe!

Det låter rätt logiskt och väldigt äckligt på samma gång. 
Jag hade aldrig hört talas om "poop coffee" förrän i helgen på tävlingen. Först trodde jag att mina vänner refererade till olidligt dåligt kaffe, men så var det inte. Men det ska ju tilläggas att de som smakade på kaffet, som såldes för 20 dollar för en kopp, inte tyckte att det var något speciellt gott.

Google är min bästa vän som jag anlitade omgående när jag insåg att bajs kaffet faktiskt var något speciellt. Kaffets officiella och exotiska namn är Kopi luwak.

Det här är vad jag kom fram till.
Vad som slog mig redan i början av min läsning var att här var ännu ett sätt för människor att tortera djur för egen vinning. Och nu pratar vi inte om något så viktigt som en rynkborttagande kräm eller cancer medicin, utan KAFFE. 



Det här är en Asian Palm Civet. Jag vet inte mycket om den mer än att den är söt och att den äter kaffebönor, eller rättare sagt kaffe bären. Den väljer de bästa bären, äter dem och som det sig sker, bajsar ut dem. Nu har bönan vandrat genom vår vän Civets matsmältningsapparat och under tiden tagit på sig en karakteristisk smak som tydligen är värd 700dollar/kilo.
Allt detta är finemangs så länge som indonesiska kaffe entusiaster är villiga att gå runt i djungeln (?) och hitta bajset med kaffebären.
Men vänta! Det måste väl gå att ordna mer effektivt?

Då hamnar de här djuren i burar där de tvångsmatas med kaffebär. Ungefär lika fint som tvångsmatade gäss för den läckra gåsleverpastejen.
Någonting säger mig att de inte har speciellt strikta regler för djurhanteringen i Indonesien. 

Alltså. DRICK INTE BAJS KAFFE.

Det var allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar