måndag 1 juni 2015

Från rultig tjockis till stolt ledarhund.

Sachi fick sin första kull valpar den 22 juli, 2013, samma dag som den nya prinsen i England såg dagens ljus. Ödet ville sig att hennes kull tilldelades bokstaven G. Jag föreslog, men nixades, namnet George. Synd. Hade det inte varit häftigt om Sachis förstfödda fick heta George som lillprinsen? 
Nåjo.

Två av hannarna sorterades ut vid 7-veckors testet. De fick bli familjehundar istället. De andra fem flyttade hem till sina puppy-raisers. En hanne, Grainger, uppmärksammades vid 18-månaders testen och blev antagen som avelshanne. Han har redan blivit pappa till två kullar. 
Den första valpen som är färdigutbildad ledarhund är Gadget. Jag blev inbjuden till hans examen från Guide skolan. Gadget och hans partner, Joe, har tränat tillsammans i en månad och nu var det dags att åka hem. 
Det var Joes andra ledarhund så han vet vad han gav sig in på. Hans pensionerade guide, Steve, är pensionerad hemma hos Joe och hans fru.


Jag kan ju låtsas att det är definitivt är
Gadget.... Men det är en femtedels chans
iallafall. Fem valpar i den kullen var svarta.
Vem det än är, så är han 5 veckor gammal.


Det kändes viktigt för mig att vara med vid ceremonin. 
Jag var överlycklig när GEB valde att använda Sachi till avel för det betydde att hon fick komma hem till oss igen, efter 18-månaders testen. Saknaden efter henne var fruktansvärd då jag lämnade bort henne för att bli testad och sedan tränad. 
Det var omöjligt för mig att förstå hur jobbigt det skulle bli att se henne ledas in i kenneln iväg från oss, för jag trodde att jag var förberedd. Bortlämnande var ju hela vitsen med att vara en puppy-raiser. 
Men jobbigt var det.
Hursomhelst var det en liten del av mig som trots allt sörjde att jag inte skulle få se henne i selen, tillsammans med en partner, och på så vis få kvitto på allt jobb med henne och alla tårarna vid avlämnandet. 
Så att nu se Gadget sitta där med sin person, någon han kommer att göra allt för i många år samtidigt som han blir älskad och uppskattad som den bästa vän och partner som han är, var helt fantastiskt. 
Gadget och Joe under avslutningsceremonin.

Det var inte Sachi men en del av henne. Och det kommer många fler ceremonier med guider och partners där en del av henne är med. Förresten, Gadgets raisers har nu en valp, Vinnie, från Sachis tredje kull!


Jag, Joe och Gadget. Svarta hundar är
verkligen hopplösa att ta kort på, men nog
tyckte jag att Gadget har Sachis ansikte,
som i sin tur är en kopia av sin
mammas, Iola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar