söndag 30 augusti 2015

Sommarlovets sista (nästan) vecka.

Om två dagar börjar skolan igen. Barnen sörjer. Ponnymamman längtar efter rutiner. 
Jag behöver mer tid för att kunna satsa helhjärtat på jobbet. Nog visste jag att det skulle gå på halvfart under sommaren, det var egentligen inte optimalt att börja då jag började. Men vad spelar det för roll? Jag har fått värma upp stickar fingrarna lite lagom fort.

Sachi är en utmärkt assistent. Hon behöver också ett
jobb som håller henne sysselsatt mellan kullarna...
 En annan ponnymamma bor vid en sjö, så dit fraktade vi en hög ungar så de fick åka innertub(?) efter båten en varm eftermiddag.

Sista rundan på sjön. Med alla 6 staplade
på varandra.
I fredags åkte jag och Ben till Dutchess County Fair. Jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig.
Där fanns massor med kossor, getter, får, kaniner och marsvin som bedömdes och fick priser. Som på en hundutställning. Vi stannade och kikade på get och ungnöts tävlingen en lång stund. Hur roligt som helst!
-Yes, this doe is comparable with the other one, but she wins because her mammary glands are more developed than the other one's.
Där ser man. Bröststorleken vinner även i djurvärlden.
Där fanns också massor av shopping, karuseller och så onyttig mat man kan tänka sig. Friterat allting. Från kyckling till varmkorvar eller Twix (Raider??). Mumssssss...

Den här kalven är bara några minuter gammal. Han föddes
i en utställningslokal där flera ko-mammor i varierande
status av dräktighet var placerade. Tanken var nog att det skulle
födas en kalv om dagen inför intresserade.
Roligast av allt tyckte vi, var gris loppen. De sprang en kort
bana mot fållan där maten väntade. 
Nina har åkt fram och tillbaka till Saugarties och HITS i fyra dagar. Först för att hjälpa Jan få i ordning där i torsdags, och sedan för att tävla Peach och Bella. Peach är en medium ponny (C-ponny?) som hon försöker kvalificera till Pony Finals för nästa år. De kom inte riktigt fram den här gången men det var också första gången hon tävlade Peach. Bella är en ung Hannoveranare som ska lära sig Jumpers. Ninas (och sedan Jess) uppgift var att tävla henne för att ge henne goda erfarenheter av tävlingssituationen. Nina tyckte det var jätteroligt för det fanns ingen stress om att rida fort och ge allt (Kenzie...) utan att rida samlat och lotsa henne runt banan i ett lagom tempo.
Igår följde jag med upp för att titta, heja på och hjälpa till. Förutom den okristliga uppstigningen kvart över fyra var det jätteroligt. Ett klart plus var att jag kunde sova i baksätet både fram och tillbaka... Det tackar jag Damien för. Jättemycket!

Peach är flätad och fin. Hon kollar in hur
Nina fixar hårnätet.
På väg till tävlingen. Första klassen var
en så kallad Model klass. Ponnyerna
visas upp på samma sätt som hundar på en
hundutställning. Eller getter på en County Fair.
Och då blev det mitt jobb att cykla runt med
sadeln.
Jan tipsar Nina om hur hon ska ställa
upp och visa Peach på bästa sätt.
De kom trea i den klassen.
Hon tävlade i Model, under saddle (visa upp gångarterna på ponnyn - hunter bedömning) och i fyra hoppklasser. De två ponnyerna med högsta poäng är automatiskt kvalificerade till Pony Finals 2016 i Kentucky.
Bättre lycka nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar